Interjú Markus Duesmann

YouTube RSS

A BMW Sauber F1 - es csapat Jerezben tesztelte a KERS technológiát. Az történtekről Markus Duesmann számolt be.

 

Mi is történt pontosan Jerezben?

Markus Duesmann elmondta, hogy egy szerelő áramütést kapott, amikor megérintette a kormány és az oldalpanelt az autón, amely pontok között magas feszültség keletkezett. Ennek oka, hogy a vezérlő egység és egy szórványos jelenség, amely a magas feszültségű hálózat és a 12 V - os hálózat között keletkezik. A feszültség a 12 V - os hálózaton keresztül eljutott a kormánykerékig, ahonnan a karbonszálas kasztnin keresztül visszajutott a vezérlő egységig.

Duesmann szerint senki nem volt veszélyben, ugyanis ezzel a jelenség csupán csak kis mennyiségű energiamozgással jár. Bár arra alkalmas, hogy erős fájdalmat okozzon. A sofőrt a versenyruhája és a kesztyűi szigetelték, ezért nem volt veszélyben.

Duesmann elárulta, hogy kezdetben nem tudták megvalósítani a kapacitív kapcsolási effektet az autóban. A problémát egy időnként előforduló hiba okozta a vezérlő egységben. A kormányban kialakult magas feszültség miatt a biztonsági rendszerek és az adatrögzítő műszerek nem észlelték a hibát. Az adatok alapján minden elvi lehetőséget szisztematikusan feltérképeztek és teszteltek. Továbbá a kapacitív kapcsolási effekt csak bizonyos körülmények esetén fordul elő. Anélkül kell rekonstruálni a körülményeket, hogy újra tesztelnék a Jerezben használt autót. Emiatt ki kellett fejleszteni egy olyan bábut, amit a kormány és az oldalpanel közé helyezve helyettesíti az emberi test elektromos vezető karakterisztikáját.

A helyzet megoldásához szükséges intézkedések (a hosszú távú elemzések, amiket eszközöltek) nagymértékben hozzájárultak az elektromos KERS rendszer fejlesztéséhez. A fejlesztések között szerepel: a vezérlő egységet érintő változtatások (amelyek kiküszöbölik a kapacitív kapcsolási effektet); a magas frekvenciájú ellenőrző funkciók; és a kasztni elemei közötti elektromos potenciál megelőzősére szolgáló konduktív kapcsolás.

Már átadták az 'FIA' - nak ezeket a biztonsági elemzéseket a fejlesztésekkel és útmutatásokkal együtt, továbbá elérhetővé teszik ezen eredményeket a többi csapat számára is a technikai munkacsoport következő találkozóján.

A tesztelés a szükséges módosítások elvégzése után fog folytatódni. Számításaik szerint ez őszre várható.