„ActiveHybrid” rendszer a BMW - től

YouTube RSS

Az Efficient Dynamics technológia az ékes bizonyítéka a BMW csoport által a környezet védelme érdekében hozott erőfeszítéseknek - hatékonyság dinamikával ötvözve (hangozhatna a BMW mottója).

A fejlett technológiájú dízelektől egészen a hatékony meghajtáson át, a súlycsökkentő technológiákig és az alternatív üzemanyag - takarékos erőforrásokig, a cél a tervezett fenntarthatóság és alacsony fogyasztás elérése minimális CO2 kibocsátással kombinálva. Ez az elgondolás tette lehetővé a BMW számára az 1990 és 2005 közötti időszakban azt, hogy 12 % - kal csökkentse autóinak CO2 kibocsátását és 14 % - kal a fogyasztásukat, amely jelentős eredmény, ha azt a folyamatot is figyelembe vesszük, hogy ez idő alatt egyre nagyobb szedánok és SUV - k hagyták el a gyártósorokat.

A BMW bizonyára nem ragaszkodik egyfajta technológiához vagy irányvonalhoz a fejlesztések során. Ennek legújabb bizonyítéka a Los Angeles - i Autó Show - n nemrégiben leleplezett luxus szedán, a hibrid 7 - es BMW. A 7 - es széria „ActiveHybrid" típusa egyelőre csak koncepció autó, de a L.A. - i bemutató már azt jelzi, hogy nemsokára gyártani is fogják. Az „ActiveHybrid" rendszer teljes mértékig megállja a helyét a hatalmas luxus szedánban, ugyanis több erőt, nagyobb gazdaságosságot, kisebb CO2 kibocsátást és a fejlett elektronikai rendszernek nagyobb áramellátást biztosít.

A 7 - es szériában használt, a prémium kategóriás autóiba szánt hibrid technológiát a BMW a Daimlerrel együtt fejlesztette ki. A kicsi, ám nagy hatásfokú elektromotor a váltón került elhelyezésre. Az elektromos energiát a csomagtartó alatt elhelyezett kompakt, nagy teljesítményű lítium - ion akkumulátorok tárolják. A fékezés során normál esetben kárba vesző energiát a fékenergia regeneráció által magas kapacitású lítium - ion akkumulátorokba vezetik vissza. Az autóba ezen kívül beszereltek a 12 voltos rendszerrel párhuzamosan működő 120 voltos hálózatot is.

A váltóra szerelt 15 kW - os elektromotor 20 LE és kb 210 Nm teljesítménytöbblettel látja el az autót. A V8 - as twin - turbós benzinmotorral kombinálva az autó csúcsteljesítménye eléri a 427 LE - t.

A V8 - as 4,4 literes alumínium blokkra felszerelték két turbófeltöltőt is a teljesítmény növelésére. Az üzemanyag-ellátásról a BMW második generációs, közvetlen befecskendező rendszere, a HPI („High Precision Injection") technológia gondoskodik. A mérnökök a rendszerbe Piezo befecskendezőket építettek be, amelyek 2900 psi nyomáson fecskendezik be az üzemanyagot a hengerekbe. Annak ellenére, hogy a „ActiveHybrid" 7 - es egy óriási szedán, a nagy teljesítményű V8 - as és az elektromotornak köszönhetően lenyűgöző a gyorsulása. Mindemellett a gazdaságosságra is nagy hangsúlyt fektettek, ugyanis a független tesztelések során 15 % - os fogyasztáscsökkenést mértek. Ez 9 l/100km körüli fogyasztást eredményez városon kívüli használat esetén.

Európában ezt a fajta járművet nemes egyszerűséggel luxusautónak szokás hívni, amelyre a hosszú tengelytáv és a tekintélyes méretű utastér a jellemző, amelyek egymással tökéletes harmóniában szolgálják a hatásos összképet. A BMW által képviselt stílus egyedi, egyaránt képviseli a sportosságot és az eleganciát.

Nem szabad átsiklani azon a tényezőn sem, hogy ez az autó is része a BMW „Efficient Dynamics" stratégiájának. A „blue water" elnevezésű metál fényezést halvány Efficient Dynamics és a BMW ActiveHybrid grafikák díszítik. Az kissé ültetett karosszéria illetve a 20 colos, színre fújt alufelnik is hozzájárulnak a tökéletes összképhez.

Végezetül csak annyit lehet hozzáfűzni, hogy az „ActiveHybrid hetes" nem csupán egy szemetgyönyörködtető autó, hanem a fejlett technológia és a fejlesztések által elért eredmények megvalósulása.

Írta: Nagy Dániel