Mi újat tud a harmadik generációs Prius?

YouTube RSS

A Toyota az idei észak-amerikai Nemzetközi Autóshow alkalmával mutatta be méltán népszerű zöld autótípusának legújabb változatát.

A nemes egyszerűséggel csak „2010 Prius" nevet viselő jármű egyszerre követi az ősök hagyományát - kimagasló üzemanyagtakarékosság, rendkívül alacsony károsanyagkibocsátási érték s nem utolsósorban teljesen hibrid hajtás jellemzi -, ám természetesen felül is múlja elődeit. Csendesebb, tágasabb, s még több szolgáltatást nyújt mind a szériatartozékok, mind a választható extrák tekintetében. A napfénytetőbe épített napelemek mellett a bónuszok sorába tartozik többek között a négy előre programozott vezetési stílus vagy az Intelligens Parkolási Asszisztens (IPA).

Az új Toyota Prius tervezésekor elsődleges szempont volt, hogy az autó minden részletében hozzájáruljon a működésével együtt járó szennyeződések mérsékléséhez. Amíg az úgynevezett üzemanyaghatékonysági mutató (EPA) az 1997-ben piacra bocsátott első generációs Prius estében 41 mérföld/gallon volt, 2004 óta gyártott utódjánál ez az érték 46 mpg volt, most viszont sikerült elérni az 50-es határt, amely nagyjából 5,5 literes fogyasztást jelent 100 km-en.

Nagyobb, 1,8 literes négyhengeres motor hajtja majd a Toyota új hibridjét - az általános vélekedéssel ellentétben az erősebb motor ez esetben növeli az országúti menetteljesítményt. A megnövelt nyomatéknak köszönhetően alacsonyabb átlagos fordulatszám is elég a folyamatos és gyors haladáshoz, ez pedig kevesebb üzemanyag használatát eredményezi.

Az elektromos vízpumpa és az újonnan kifejlesztett kipufogógáz-újrahasznosító rendszer (EGR) nagyban növeli a motor hatékonyságát. Az 1.8 literes Prius-motor az első olyan Toyota erőforrás, amelynél nem használtak szíjakat a meghajtáshoz, ezzel is növelve az üzemanyagtakarákosságot, egyben csökkentve a szervizigényt.

A 2010 Priusban alkalmazott „Hybrid Synergy Drive" rendszer 90 százalékban új megoldásokat tartalmaz, a korábbi modellek legjobb tulajdonságainak megtartásával, illetve továbbfejlesztésével kiegészülve.

A formatervezés során sem hagyták figyelmen kívül a gazdaságossági szempontokat, így a légellenállás minimalizálása ugyancsak fontos szempont volt az új autó megalkotásánál. Megmaradt a dinamikus háromszög forma, de - leginkább az oszlopok és ívek tekintetében - sok részletet finomítottak az alkotók. A jármű tetejének közel 10 cm-rel hátrébb helyezett csúcspontja „ékesebb" formát eredményezett - a látványra is pozitívan ható lépéssel magasabb lett a hátul ülők rendelkezésére álló tér, de aerodinamikai szempontból szintén jót tett ez a változtatás.

Az apró, mégis jelentős eredményt produkáló részletek sorába tartozik a led-es világítás alkalmazása a lehető legtöbb helyen, a számos esetben alumíniumból készített karosszériaelemek révén a jármű súlyának csökkentése, a kipufogógáz újrahasznosítása által a fűtési energia megtakarítása, az opcionális napelemek pedig a légkondícionáló berendezés részeként iktatják ki a motorikus meghajtás igényét. Ráadásul a tűző napon álló autóban nem az elindulást követő percekben kezd elviselhetővé válni a hőmérséklet, hanem már indulás előtt kellemessé varázsolható a belső klíma.

Amint az új Toyota Prius hibrid példája igazolja, a környezetvédelem, a tudatos, felelős életszemlélet nem jelenti azt, hogy le kellene mondanunk a kényelemről, a színvonalas megoldásokról.