A Volvo is BEVillamosít

YouTube RSS

Örömmel figyeljük a nemes versengést, amely során mind több autógyár rukkol elő újabbnál újabb használható ötletekkel a jövő alternatív energiafelhasználása tekintetében. A svédek (avagy immár kínaiak) háza táján is egyre nagyobb a feszültség a levegőben és abban a tanulmányautóban, amely a C30 alapjaira építkezik.

Tavaly szeptemberben mutatkozott be a nagyközönség előtt a Volvo C30 BEV (Battery Electric Vehicle) prototípusa, a 2010-es Detroit-i kiállításra pedig már teljes belső felszereltséggel érkezett a továbbfejlesztett változat. A tulajdonosváltó gyár tervei szerint az elkövetkező két-három év az alapos tesztelés időszaka lesz. Nem akarják elsietni a piacra dobást, mivel nem csupán a környezetbarát technológia alkalmazása a cél - a márkától elvárható vezetési élmény biztosítása ugyanakkora súlyt nyom a latban. A projekt komolyságát jelzi, hogy a Svéd Energiaügynökség 150 millió svéd koronával (közel 4 milliárd Ft) támogatja a fejlesztést.



Külső dolgában nem találunk nagy változást a hagyományos erőforrással felszerelt C30-hoz képest, ahogy a biztonság, kényelem, tágasság szempontjából sem kell kompromisszumot kötnünk. Az első szembetűnő eltéréssel akkor találkozik a sofőr, ha rápillant a műszerfalra, ahol alapértelmezésben csupán a sebességről és az energiafelhasználásról kapunk visszajelzést. Emellett egyedi ikonok mutatják az akkumulátor töltöttségi állapotát és egyéb hasznos információkat.

A vezetés módja ugyancsak különlegesnek mondható, miután nincsenek fokozatok, ebből fakadóan nincs szükség sebességváltásra, amely egyenletes erőátvitelt, folyamatos gyorsulást és lassulást eredményez. Persze komoly kihívást jelent a fejlesztők számára, hogy az „egysebességes” autó egyszerre maradjon dinamikus teljesítményű, kellően biztonságos, s ezzel együtt jól gazdálkodjon a rendelkezésre álló energiával kisebb és nagyobb sebességnél egyaránt.



Az akkumulátor mindig kényes pont, egyben izgalmas innovációs terep egy ilyen jármű esetében. A lítium-ionos egység a tágasság megtartása érdekében a műfaji elvárásokhoz képest viszonylag kicsire és könnyűre sikerült (280 kg). A nyolc órás teljes töltési idő ehhez képest egyáltalán nem mondható rövidnek, sőt, nagy előny viszont, hogy akár az otthoni konnektorból is feltankolhatunk.



A maximális sebesség magyar autópályákon való szabályos közlekedéshez van méretezve, vagyis 130 km/h tempóig gyorsítható a BEV. Az álló helyzetből 100 km/h-ra gyorsulás értéke 11 másodperc – nem ez a tényező a villamos Volvo erőssége. A hatótáv 150 km, amely – a jelenlegi lehetőségek tekintetében – szinte kizárólag városi használatra predesztinálja az autó tulajdonosát. A hírek szerint azonban 2013 előtt biztosan nem kezdődik el a sorozatgyártás, addig pedig még sok elektromos töltőállomás épülhet szerte a világban, s talán a töltési időt is sikerül jócskán lefaragni.

Műszaki leírás:

Car model: Volvo C30 - full four seater
Main engine: Electric engine 40/82KW
Power output: Electric engine 82kW, 111 bhp
Acceleration 0-100 km/h: 10.5 seconds
Charging duration: Charging via standard power socket, 230 V, 16 ampere: < 8 hours
Range on electric power: 150 km (NEDC cycle)
Battery energy content: 24 kWh nominal energy, of which 22.7 kWh used to power the car
Battery weight: 280 kg
Carbon dioxide emissions (tailpipe): none