Hangtalan száguldás, I. rész: Audi e-tron Concept

YouTube RSS

Sajátos verseny dúl a két nagy német autógyár között, amelynek lényege, hogy ki készít hamarabb utcai használatra is alkalmas elektromos sportautót. A küzdelmet szinte biztosan az Audi nyeri, a Mercedes néma kétülésese egy év késéssel követi. Lássuk, mit tud a környezetbarát négykarikás fenevad!

A Frankfurti Autószalon egyik kiemelkedő eseményének számított az Audi R8 alapjaira építkező, teljesen elektromos meghajtású sportautó bemutatkozása, amely az „e-tron” nevet kapta. A járművet négy elektromotor hajtja, amelyek közvetlenül a kerekekben helyezkednek el (kerékagymototrok). Az összességében 313 lóerős, 4500 Nm nyomatékkal rendelkező gépezet 4.8 másodperc alatt gyorsul százra. A lítium-ionos akkumulátorok közel 250 km-es hatótávolságot biztosítanak, amely érték talán kevésnek tűnhet, ám a konkurens Mercedes SLS jóval kevesebbet, mindössze 180 km-t bír majd megtenni egyetlen feltöltéssel. A „majd” annak szól, hogy míg az Audi 2012-től lesz kapható, riválisa csak 2013-tól kerül forgalomba.



A szokásosnál érthetően jóval nehezebb (kb. 500 kg) akkumulátor közvetlenül a két ülés mögött kap helyet, a tervezők ezáltal is törekedtek az optimális súlyelosztásra, amely a sebesség emelkedésével együtt növekvő gravitációs erők tekintetében jó megoldásnak tűnik. A praktikus ötletek mellett számos meglepő újítással is felvértezték az elektromos sportautót. Ha már luxustechnológiáról van szó, nem maradhat el a kötelező komfortérzet sem. Adott például egy hőpumpa, amely a belső tér optimális hőmérsékletének gyors beállításáról és szintentartásáról gondoskodik. A vezérlés, az elektromos meghajtás és az akkumulátor hasonló igényeit ugyancsak egy speciális hőközpont menedzseli, egyaránt szolgálva az utasok és a jármű „kényelmét”.

Az Audi közleménye szerint nem csupán a gazdagabb rétegek újabb játékszerének szánják a motor felbőgésének hiányában szelídnek tűnő erőgépet. A fejlesztés mögött meghúzódó koncepció alapvetően holisztikus jellegű, tehát nem egyes részekre, hanem a jármű egészére koncentrál, sőt, azon is túlra. A cél egy olyan autó megalkotása volt, amely magában hordozza a következő évtizedek elvárásaira reális választ adó megoldásokat, figyelembe véve a gazdaságosságot, a környezet védelmét, s a felhasználók igényeinek kiszolgálását.



Bár a környezetvédelem terén elsőként a közel nullára redukált levegő- és zajszennyezés jut elsőként eszünkbe, érdemes figyelmet fordítani a jármű súlyával kapcsolatos újításra. Merthogy a nagy teljesítmény mind a motor(ok), mind az akkumulátor esetében jelentős súllyal és nagyfokú igénybevétellel jár. Az Audi szerint a szénszállal megerősített alumínium ötvözetű karosszéria mellett a lítium-ionos cella súly/teljesítmény aránya felel meg leginkább a kihívásoknak. A lehetőségekhez képest mérsékelt súly nem csupán a felhasznált energia gazdaságossága, hanem az úthálózat megóvása tekintetében is jótékony hatással bír. A „car-to-x” fantázianévre hallgató kommunikációs rendszer pedig olyan funkciókkal rendelkezik, mint a közlekedési lámpák ciklusának monitorozása, a forgalmi helyzet értékelése, ezáltal az optimális útirány kiválasztásának, vagy a megfelelő sebesség megválasztásának támogatása.

A világítóberendezések terén alkalmazott LED-es megoldás nem újdonság (annak idején az Audi élen járt a techológia autóipari bevezetése terén) – egyáltalán nem meglepő, hogy az e-tron csak ilyen fényforrásokkal lesz felszerelve. A világításkezelő központ viszont igazán innovatív lépésnek mondható: éjjel, ködben, hóban, különböző látási viszonyok esetén mindig a megfelelő hatékonyságú fényerőt és -irányt állítja be rendszer.

Az új elektromos sportautó megannyi további újdonsággal igyekszik felrajzolni a jövő járműfejlesztésének irányvonalait – elég csak a kormánykerékbe épített érintőképernyőről vezérelhető fedélzeti számítógépre utalni. Valamennyi részlet közül mégis az tűnik a legizgalmasabbnak, ahogy ez a fenevad a külső szemlélő számára felértékeli majd a szélzaj jelentőségét. Ha az nem létezne, talán nem is nagyon vennék észre, hogy elsuhant mellettünk egy Audi e-tron...