BMW ActiveE Concept: a környezetvédelem élménye
A prémiumkategóriás járművekre szakosodott német autógyárak elektromos meghajtásokat fejlesztő versenyéből a BMW sem akarhat kimaradni. Míg a nemrég bemutatott Audi és Mercedes sportautókat hamarosan szériában gyártják, ez még csak koncepció, ám megéri közelebbről megismerni.
Ahogy azt a márka esetében megszokhattuk, hátsókerék meghajtású járművel van dolgunk. Az ActiveE az 1-es széria coupe változatára épül, amelyben négy teljes értékű férőhely található. Bár jelentős helyet foglalnak el a 170 lóerős motor számára energiát biztosító akkumulátorok, a tervezők egyszerűen kitöltötték azokkal a motorházat, a főtengely körüli teret, illetve az üzemanyagtank helyét.
A jármű álló helyzetből 8,5 mp alatt gyorsul százra, az automatika 150-nél leszabályoz. A speciálisan ehhez a konstrukcióhoz fejlesztett elektromos motor jelentősebb sebesség esetén is meglepően nagy nyomatékkal bír, amely megfelel annak az elvárásnak, hogy a környezetbarát technológia alkalmazása mellett se kelljen nélkülözni a BMW-ktől elvárható páratlan vezetési élményt.
A lítium-ion akkumulátorok fejlesztésében közreműködött a Bosch és a Samsung közös cége, az SB LiMotive, az eredmény pedig egy nem éppen pehelysúlyú, ám három óra alatt feltölthető energiatároló, amely 160 km hatótávolságot biztosít az ActiveE-nek (az észak-amerikai 32 amperes szabvány 4,5 órára nyújtja a töltési időt – ezért is jobb Európában élni).
Érdemes szót ejteni a 20%-os energiamegtakarítást szolgáló fékenergia-hasznosításról (Brake Energy Regeneration). Ha elengedjük a gázpedált, a motor generátorként működve elkezdi tölteni az akkumulátorokat, a mozgási energiát elektromosra váltva. Ha hihetünk a teszteknek, a sajátos motorfék alkalmazása városi körülmények esetén a fékpedál használatát 75%-ban kiváltja.
Az ínyencségek között találjuk még a távolról is vezérelhető légkondíciónáló berendezést, így mire véget ér a töltés, vagy mielőtt visszaérnék parkoló autónkhoz, kellemes időjárást varázsolhatunk az utastérbe.
Számos hasznos apróság, kevés kompromisszum mellett élménydús autózás – csak az a fránya leszabályozás ne lenne. Talán a szériaváltozatban már kiiktatják...