Az alternatív hajtás még nem reális alternatíva?

YouTube RSS

Magyarországon járt Wolfgang Hatz, a Volkswagen konszern igazgatótanácsának tagja. A motorfejlesztés jövőjéről tartott egyetemi előadása kapcsán az új koncepciókra épülő meghajtásokról beszélgettünk a német szakemberrel.

- Ma még az autók erőforrásainak túlnyomó többségéhez benzint vagy gázolajat használunk üzemanyagként. Egyre érzékelhetőbb ugyanakkor az alternatív meghajtások, a gáz, az elektromosság alkalmazása, illetve ezek kombinálása a hibrid járművekben. Hogyan látja e tekintetben a következő évek fejlesztési irányvonalát?
- Hosszú távon kétségkívül a zéró emissziós érték elérése a cél. Erre már ma is vannak példák, viszont meggyőződésem, hogy húsz év múlva is többségében belső égésű motorokkal hajtott autókkal fogunk közlekedni. A Volkswagen konszern által gyártott motorok körében már megjelent a második generációs bioüzemanyagok használata, egyes országokban jelentősen növekedhet majd a gázüzemű autók száma, ahogy a hibrid hajtások terén is további előrelépések várhatók. Viszont utóbbiakban ugyancsak ott találhatjuk a robbanómotort, amelynek néhány évtizedig még nem lesz alternatívája a teljesítmény és a hatótáv elvárásai miatt. A tisztán elektromos hajtású járműveknél például épp a hatótáv az egyik legnagyobb kihívás, emiatt ma még csak rövid útszakaszokon, leginkább városi használatra alkalmasak.

- Az viszont határozottan érzékelhető, hogy éles verseny zajlik az elektromos és hibrid hajtású megoldások terén az autógyárak között. Hogy áll e téren a közelmúltban például az Audi e-tron tanulmányautót is bemutató Volkswagen konszern?
- Alapvetően jó dolognak tartom a versenyt. A magunk részéről elmondhatom, hogy már kapható a hibrid meghajtású VW Touareg, hamarosan bemutatjuk az első hibrid Audit, amely ez év végétől jelenik meg a piacon. A tisztán elektromos hajtású autók fejlesztését 2011-től tovább folytatjuk, s 2013-ban már szériában fogunk ilyen járművet gyártani. Hangsúlyozom, igen kis darabszámokról van szó. Nem lesz revolúció az elkövetkező években e téren, mivel a sokrétű közlekedési elvárásokat ezek a konstrukciók még nem tudják teljes mértékben kielégíteni. Hogy egy példát mondjak: azzal az Audi A8-assal, amellyel ideutaztam, teli tankkal nyugodtan eljutnék Ingolstadtig, visszafogott vezetési stílussal akár Wolfsburgig is. Ugyanez viszont messze nem mondató el egy tisztán elektromos motorral felszerelt autóról (a jelenlegi ilyen járművek hatótávolsága max. 150-200 km – a szerk.).